Categorieën
DDretail CRM-reeks

Klantenbinding opbouwen - de beste strategieën die u misschien nog niet kent

Elke detailhandelaar wil het, en de meerderheid heeft een soort plan om het te bereiken. We hebben het over klantenloyaliteit. En om eerlijk te zijn, er wordt veel gepraat en geschreven over hoe loyaliteit te bereiken, dat vrijwel allemaal hetzelfde is. Daarom hebben we besloten om u de beste strategieën te geven om klantenloyaliteit op te bouwen - waar u misschien nog niet eerder over gehoord heeft!

 

Start met het ontwikkelen van strategieën om klantenloyaliteit te creëren

 

Laten we bij het begin beginnen. Voordat u iets kunt doen, moet u bepalen wat loyaliteit voor u betekent. Hoe definieert u loyaliteit in uw bedrijf, en wat wilt u dat een loyale klant bereikt?

 

Begin daarna altijd met uw kerndoelpubliek in gedachten. En het belangrijke woord om hier op te focussen is "kern". Want als je je richt op een breed doelpubliek, zal het niet zo specifiek zijn als je nodig hebt om het te zijn. Wat u ook kunt doen voordat u strategieën gaat ontwikkelen, is een blik werpen op uw concurrentie. Hoe werken zij met loyaliteit? Kopieer niet wat zij doen, maar doe inspiratie op - en doe het beter!

 

Stel vragen.

 

Wanneer u uw kernpubliek hebt bepaald, is het tijd om hen daadwerkelijk te vragen wat ze willen en leuk vinden. Doe jezelf een plezier en ga er niet vanuit dat je je doelgroep zo goed kent als je denkt. Vraag het ze via enquêtes en social media! Wat inspireert, drijft en motiveert je kernpubliek om terug te komen. Wat is belangrijk voor hen en welke kernwaarden vinden zij het belangrijkst? Hoe meer details, hoe beter - want dit is de basis voor uw communicatie.

 

Dit is wat zal bepalen hoe uniek u kunt zijn in uw communicatie - en niet zomaar willekeurige e-mails kunt sturen naar al uw klanten.

 

Verzamel contactinformatie via een loyaliteitsprogramma

 

Dit is de hele basis voor u om te kunnen werken met klantenbinding. Want om op een relevante, gepersonaliseerde manier te kunnen communiceren en loyaliteit op te bouwen - heb je contactinformatie nodig! Dus eigenlijk, wanneer u een loyaliteitsprogramma start, is de belangrijkste functie, in het begin, het verzamelen van e-mailadressen en telefoonnummers. Simpel, zeker - maar super belangrijk.

 

En om voor de hand liggende redenen moet u steeds meer informatie gaan verzamelen, maar vraag niet te veel informatie in één keer. Spreid het uit om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken om u informatie te geven.

 

Strategieën om klanten te binden

 

  1. Geef uw klanten een keuze

Dit is nauw verwant met gepersonaliseerde inhoud. En dit een manier voor u om invloed uit te oefenen op de manier waarop u de inhoud personaliseert!

 

Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je in de DYI business zit en een e-mail wilt sturen naar klanten die in de afgelopen 3 maanden een aankoop hebben gedaan met betrekking tot het renoveren van hun huis. Betrek de klanten in de e-mail met de vraag "Wat is uw volgende project?" Vervolgens geeft u uw klanten verschillende opties:

 

  • De muren binnenshuis schilderen
  • De badkamer opknappen
  • Bevestiging van de vloeren

Wanneer een klant dan op een bepaalde link klikt voor zijn volgende aankoop, kunt u hem naar een pagina op uw site leiden die relevant is voor zijn keuze. Maar dat is nog niet alles! Met Voyado kunt u een automatisering aanmaken die wordt geactiveerd wanneer een klant op een specifieke link klikt. Dus stel een klant klikt op "verven van de muren" - dan worden ze ingeschreven in een stroom van e-mails die de klant inspirerende content stuurt over het verven van de muren binnenshuis!

 

Segmentatie, segmentatie, segmentatie

 

Als je met dit soort opties werkt, is het superbelangrijk om een segmentatieprofessional te zijn. Dan kun je een heleboel leuke dingen doen! Als je bijvoorbeeld sportartikelen verkoopt, kun je een e-mail of sms sturen naar iedereen die in de afgelopen 6 maanden iets tennis-gerelateerds heeft gekocht. In de e-mail kunt u hen laten weten dat een Zweedse tennisser genaamd Hans aanstaande woensdag om 16.00 uur een belangrijke wedstrijd heeft. Geef de klant een link naar meer informatie over de wedstrijd en waar hij die kan zien en sluit de e-mail af met de woorden "Help ons Hans aanmoedigen deze woensdag!"

 

  1. Til uw gamification naar een hoger niveau

Om uw klanten vandaag echt aan u te binden, moet u hen manieren geven om punten te verdienen op andere manieren dan door gewoon bij u te winkelen. En de eerste stap bij het introduceren van gamification is ervoor te zorgen dat de klant met u wil "spelen". Maak gamification zo leuk mogelijk. Hier zijn een paar voorbeelden van wat u kunt doen:

 

  • Laat uw klanten hun avatar maken of een foto kiezen op hun "mijn pagina's" zodat de omgeving super persoonlijk aanvoelt
  • Maak een reeks e-mails met aanwijzingen om een of ander mysterie op te lossen. Hoe sneller een klant het juiste antwoord geeft, hoe meer beloningspunten hij krijgt (voeg in elke e-mail stiekem een paar productaanbevelingen toe om de verkoop te bevorderen)
  • Geef de klant beloningspunten voor het schrijven van reviews over uw producten
  • Werk met door gebruikers gegenereerde content - organiseer een wedstrijd waarbij de klant die de beste foto maakt of het beste gedicht schrijft over uw merk, een cadeaubon krijgt

 

  1. Inspirerende inhoud boven geldbeloningen

Inspirerende content is wat uw klanten zal helpen een band met uw merk op te bouwen en mogelijk merkloyaliteit op te bouwen. Dus, de go-to als het gaat om loyaliteit is om meer moeite te steken in het creëren van inspirerende content, in plaats van alleen het uitdelen van beloningen.

 

Bijvoorbeeld, u zit in de vitamine-industrie en een klant heeft zojuist een natuurlijk slaapsupplement in het verlaten winkelmandje achtergelaten. Allereerst stuurt u een herinnering aan het verlaten winkelmandje - want als u het nog niet wist, die e-mails hebben een open rate van 50 procent, en minstens 10 procent van die klanten gaat terug en rondt de aankoop af!

 

Vervolgens maakt u gebruik van het feit dat de klant beter wil slapen en stuurt u hem een vooraf geschreven automatiseringsstroom van een paar e-mails die de klant tips geven over hoe hij zijn slaap kan verbeteren.

 

Inspireer om de klant naar het volgende niveau te brengen

 

Een andere manier om tot een nieuwe aankoop aan te zetten, is de klant te laten weten hoeveel geld hij moet uitgeven om het volgende niveau te bereiken. En herinner hen aan alle extraatjes en goodies die hen te wachten staan eens ze de lidmaatschapsladder beklommen hebben! Dit lijkt misschien eenvoudig, maar het is super effectief omdat veel klanten niet bijhouden hoeveel ze moeten uitgeven om verschillende niveaus te bereiken. En als ze dicht zijn, zijn ze zeer waarschijnlijk te kopen om nieuwe hoogten te bereiken!

 

  1. Een gemeenschap opbouwen

Zeer onderschatte strategie om uw merk en klantenloyaliteit op te bouwen! Creëer een forum voor uw klanten om te discussiëren over verschillende onderwerpen gerelateerd aan uw merk. U kunt zo betrokken zijn bij de discussies als u wilt, maar zorg ervoor dat u duidelijk maakt dat het uw merk is dat de gemeenschap op bijvoorbeeld Facebook heeft geïnitieerd, zodat het met u wordt geassocieerd.

 

Een goede manier om de community te gebruiken om het merk op te bouwen en meer te verkopen is door een discussie te starten over bijvoorbeeld "wat zijn jouw beste huidverzorgingstips voor de herfst?" en daar een aantal van de producten bij te zetten die je merk aanbeveelt.

 

  1. Onderschat de kracht van copywriting niet

Laten we eerlijk zijn, we houden allemaal van leuke, slimme en relevante copywriting. Vaak is dat hoe en waarom we een merk onthouden! Maar veel retailers gebruiken hun unieke toon alleen in sociale media of een paar e-mailcampagnes. Maar wij zeggen dat u moet profiteren van elk contactmoment met uw klant! Maak uw transactie-e-mails, geautomatiseerde e-mails en sms'jes pittiger. Gebruik humor, gevoelens en uitdrukkingen die bij uw merk passen, en zorg ervoor dat elke vorm van communicatie positief is. Zo zorgt u ervoor dat uw merk doorschijnt in al uw communicatie - en dat zal ervoor zorgen dat uw klanten u nog aardiger vinden, en terugkomen voor meer!

 

Lees meer: Hoe de klantervaring te verbeteren & CX Belang

 

Conclusie

 

Als u aan klantenbinding wilt doen, moet u duidelijk definiëren wat loyaliteit voor u betekent en wat u wilt bereiken. Begin dan met het opzetten van strategieën op basis van uw kerndoelpubliek. Vergeet niet om contactinformatie van uw klanten te verzamelen, zodat u kunt communiceren:

 

  • Verschillende keuzes in e-mails
  • Inspirerende inhoud
  • Gamificatiecampagnes
  • Uitnodigingen om lid te worden van uw gemeenschap
  • En maak ze blij met je geweldige tekst in alle communicatie

Veel geluk!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.